Is jouw weerstand optimaal voorbereid op het coronavirus?

Wist je dat je met de juiste voeding jouw weerstand kan optimaliseren?

Het coronavirus verspreidt zich op dit moment overal. Naast de juiste hygiëne is een goede weerstand nu ontzettend belangrijk. Je immuunsysteem zorgt ervoor dat je ziekteverwekkers te lijf kan gaan, hierbij speelt de spijsvertering een grote rol. Darmbacteriën zorgen ervoor dat het afweersysteem goed zijn werk kan doen en slechte bacteriën aanvalt. Dat afweersysteem kan er dus aan bijdragen dat het coronavirus jou niet overkomt. Ook als je het coronavirus hebt, zorgt een goede weerstand voor een versneld herstel. Kortom, de juiste voeding is op dit moment heel belangrijk. Diëtistenpraktijk Vitalise geeft jou de informatie die je nodig hebt.

Je weerstand begint dus in je darmen. Daar zitten de darmbacteriën die voldoende aanwezig moeten zijn voor een goede weerstand. Hiervoor is het belangrijk dat je veel vezels binnen krijgt. Deze vezels haal je uit volkorenproducten zoals volkorenpasta, volkorenbrood, zilvervliesrijst maar ook uit groenten en fruit. Probeer bij elke hoofdmaaltijd een bron van vezels terug te laten komen. Er wordt zo’n 30 á 40 gram vezels per dag geadviseerd. Daarnaast helpt voldoende vocht ook de opname in je darmen te optimaliseren. Ten minste 1,5 á 2 liter per dag wordt geadviseerd, dit zijn ongeveer 15 kopjes per dag.

Ook vitaminen spelen een grote rol in de werking van je afweersysteem. De vitaminen A, B6, C, D en E zijn hiervoor van belang.

Vitamine A wordt ook welk anti-infectie vitamine genoemd. Deze vitamine is nauw betrokken bij je weerstand. Daarnaast stimuleert deze vitamine ook het aanmaken van cellen in je luchtpijp en longweefsel. Vitamine A zit in vlees, vis, melk, melkproducten en ei, maar ook in margarine, halvarine, bak- en braadproducten, wortel en groene bladgroenten.

Vitamine B6 stimuleert je afweersysteem en speelt onder andere een rol in de aanmaak van rode bloedcellen. Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melk, melkproducten en kaas.

Vitamine C is een antioxidant die heel belangrijk is bij het in standhouden van een goede weerstand. Vitamine C beschermt je cellen tegen schade. Het zit veel in groenten (met name in koolsoorten), fruit (met name in citrusvruchten, kiwi’s bessen en aardbeien) en aardappelen. Een goede dagelijkse dosis vitamine C helpt zeker bij een goede weerstand.

Ook vitamine D helpt bij een goed afweersysteem. Vitamine D is een van de meest voorkomende tekorten in Nederland.  Het zit in vette vis, vlees, ei, margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Neem je weinig van deze producten dan wordt geadviseerd dit gedurende de winterperiode bij te slikken in de vorm van een supplement.

Vitamine E is een vet-oplosbare vitamine, net als vitamine A en D. Dit betekend dat de vitaminen voornamelijk te vinden zijn in vetten. Vitamine E beschermt je cellen, organen, weefsel, bloedvaten en ogen. Vitamine E zit in zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.

De hoeveelheid die je nodig hebt van de bovenstaande vitaminen zijn per persoon verschillend. Krijg je teveel vitaminen binnen (zoals van vitamine B6), dan kan dat in sommige gevallen slecht zijn voor je gezondheid en op de lange termijn veel klachten veroorzaken. Om deze reden zijn supplementen niet altijd de oplossing.

Wil jij weten of je voedingspatroon op dit moment jouw weerstand optimaal ondersteund? De diëtiste kijkt met jou naar alle vitaminen, mineralen en nutriënten. Zo wordt er een voedingsplan gemaakt om met kleine aanpassingen jouw voeding te optimaliseren. Handig voor nu, tijdens het coronavirus, maar ook om op lange termijn tekorten te voorkomen.  Dit kan op afstand via een telefonisch- of Skype consult. Plan jouw afspraak in via www.dietistenpraktijkvitalise.nl .